کامپیوتر چیست؟
نوشته شده توسط : ساحل

در دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، رایانه و تکنولوژی‌های جدید جزء اصلی و لاینفک از زندگی روزمره ما شده است. به‌طوری‌که حیات بدون آن‌ها شدنی نیست. در این نوشتار به شما می‌گویم که چگونه در گستره کامپیوتر و سخت‌افزار متخصص شوید تا علاوه بر بالا بردن اطلاعات خود در گستره کامپیوتر، بتوانید متعلق به به کسب درآمد نیز بپردازید.
پس از مطالعه این نوشتار شما توانا خواهید بود که یک دیدن کلی نسبت به دنیای کامپیوتر و سخت‌افزار پیدا کنید و با صفر تا صد مباحث موجود در دامنه رایانه و سخت‌افزار آشنا خواهید شد و پس‌ازآن می‌توانید مسیر خویش را در این حوزه برگزیدن کرده و سریع‌تر در آن راه پیشرفت نمایید.

کامپیوتر چیست؟
به‌طورکلی رایانه وسیله‌ای است که اطلاعات خام را از ما می‌گیرد و به اطلاعات پردازش‌شده و قابل‌فهم برای ما تبدیل می‌کند. مثلاً زمانی که ما در حال تایپ کردن یک متن در کامپیوتر هستیم، اطلاعات بدست کیبورد به کامپیوتر فرستاده‌شده و نتیجه از طریق مانیتور به ما نمایش داده می‌شود.کامپیوترها قابلیت پردازش بالایی دارند و می‌توانند در چند هزارم ثانیه محاسبات ریاضی بسیار بالایی انجام دهند.

اجزای اصلی یک رایانه چیست؟
به زبان ساده رایانه از دو بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار تشکیل‌شده است.

سخت‌افزار یا Hardware :
به هر آن چیزی از رایانه گفته می‌شود که قابل‌لمس باشد یعنی بتوان به آن دست زد. مثلاً کیس، کیبورد، موس و مانیتور.

نرم‌افزار یا Software :
به هر آن چیزی از رایانه گفته می‌شود که نمی‌توان به آن دست زد و فیزیکی نیستند. مثلاً ویندوز و یا برنامه‌های نصب‌شده بر روی آن مشابه نرم‌افزار ورد.

تفاوت دشوار اسباب و نرم افزار

۴ چیرگی اصلی که یک متخصص رایانه باید داشته باشد کدام است؟
برای اینکه ما به یک متخصص رایانه تبدیل شویم لازم است که به ۴ چیرگی اصلی دست پیدا کنیم:

۱- نصب و راه‌اندازی یک سیستم کامپیوتری جدید
یعنی باید بتوانید قطعات سخت‌افزاری تشکیل‌دهنده یک رایانه را تهیه‌کرده و آن‌ها را به یکدیگر متصل نموده و سپس بر روی آن ویندوز و نرم‌افزارهای مربوطه را نصب نماییم و پس از آن ساز و برگ جانبی را به آن متصل نموده الی بتوانیم یک سیستم کامپیوتری کامل را راه‌اندازی نماییم.

۲- بروز رسانی یا پیشروی کردن سیستم قبلی
در مواقعی بعد از طی چند سال با دشوار سرعت و کندی در رایانه روبرو می‌شویم و باید بتوانید نرم‌افزارهای نصب‌شده بر روی رایانه و یا سخت‌افزارهایی که در رایانه استفاده‌شده است را بروز رسانی کنیم و یا در اصطلاح، آن‌ها را بالارفتن دهیم.

۳- عیب‌یابی و رفع دشواری ها سخت‌افزاری و نرم‌افزاری
در حین شغل با رایانه شدنی است مشکلاتی به هستی بیاد که این مشکل می‌تواند مربوط به سخت‌افزار باشد و یا مشکلی در نرم‌افزار و ویندوز به هستی آمده باشد. ما باید بتوانیم آغاز منشأ این دشوار را پیداکرده و در درستی عیب‌یابی کنیم و درنهایت آن سخت را رفع نماییم.

۴- نگهداری و پشتیبانی سیستم‌های کامپیوتری
برای اینکه عمر یک رایانه بالاتر برود باید یک سری عملیات مربوط به نگهداری پسندیده آن سپریدن دهیم. این عملیات باید به‌صورت پیوسته و با زمان‌بندی‌های پسندیده انجام گردد لغایت سیستم کامپیوتری مبتلا مشکلات و عواقب جبران‌ناپذیر در آینده نگردد. این مورد از اهمیت فوقانی برای کامپیوترهای موجود در شرکت‌ها و ادارات برخوردار است و با نخستینگی کمتر برای کامپیوترهای خانگی نیز باید در عقیده گرفته شود.

چهار چیرگی کارآزموده کامپیوتر

در پیوستگی به‌صورت مفصل‌تر و کامل و بسیار دقیق و جزئی به تک‌تک این موارد می‌پردازیم.

اولین مهارت:نصب و راه‌اندازی یک سیستم کامپیوتری جدید
اولین مهارتی که لازم است یک کارآزموده رایانه داشته باشد، این است که بتواند یک سیستم کامل را آماده‌سازی، نصب و درنهایت راه‌اندازی نماید. برای این کار باید ۵ مرحله به‌صورت پیوسته سپریدن شود تا منجر به راه‌اندازی یک سیستم کامپیوتری کامل شود.

۵ مرحله لغایت راه‌اندازی سیستم کامپیوتری جدید:
۱- آشنایی با سخت‌افزار:
در مرحله اول شما باید تمام قطعات تشکیل‌دهنده یک سیستم کامپیوتری را به‌خوبی بشناسید و از گونه ها مدل‌ها و برندهای موجود در بازار هشدار داشته باشید.

آشنایی با مشکل افزار

قیمت قطعات دست دوم کامپیوتر

به‌طورکلی یک سیستم کامپیوتری جدید دربرگیرنده موارد ذیل می‌شود:

مادربرد (Mother Board):
برد اصلی یک رایانه است که تمامی قطعات کامپیوتر به شکل مستقیم و غیرمستقیم به آن متصل می‌شوند. در واقعیت حکم اسکلت یک رایانه را دارد که دیگر اجزای کامپیوتر را به هم پیوستگی می‌دهد. کمپانی Gigabyte و Asus از جمله محبوبترین سازندگان مادربرد هستند.

پردازنده (CPU):
پردازنده یگانه از اصلی‌ترین اجزای رایانه است و دستور مغز کامپیوتر را دارد و تمامی پردازش‌های یک رایانه بر عهده پردازنده یا CPU هست. گزینش پردازنده تاثیر بسزایی در سرعت یک رایانه دارد. کمپانی Intel و شرکت AMD دو برند اصلی در تولید پردازنده هستند.

هارد دیسک (Hard):
همان حافظه جانبی یک کامپیوتر است که تمامی اطلاعات و فایل‌های ما اعم از فایل‌های تصویری، موزیک و عکس و فایل‌های سیستمی در آن اندوخته می‌گردد. شرکت WesternDigital و کمپانی Seagate دو برند دوست داشتنی تولید کننده هارد دیسک هستند.

حافظه اصلی (RAM):
رم یا حافظه اصلی نقش زیاد مهمی در سرعت یک رایانه را دارد و به همین خاطر اهمیت آن بسیار زیاد است. هر چقدر ظرفیت آن بالاتر باشد سرعت کامپیوتر اغلب می شود. کمپانی Kingston و کمپانی Corsair از آنگونه دوست داشتنی ترین برندهای تولید کننده RAM هستند





:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: